Salgs- og leveringsbetingelser for Maico Nordic A/S

1.Anvendelse

1.1 Anvendelse. Disse almindelige salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle aftaler om Maico Nordic A/S, CVR-nummer 32446809, (”Virksomheden”) salg og levering af produkter, reservedele og tilknyttede ydelser til erhvervskunder.

2.Aftalegrundlag

2.1 Aftalegrundlag. Betingelserne udgør sammen med Virksomhedens tilbud og ordrebekræftelser det samlede aftalegrundlag for Virksomhedens salg og levering af produkter, reservedele og tilknyttede ydelser til kunden (”Aftalegrundlaget”). Kundens indkøbsbetingelser mv. trykt på ordrer eller på anden måde meddelt til Virksomheden udgør ikke en del af Aftalegrundlaget.

2.2 Ændringer og tillæg. Ændringer af og tillæg til Aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt.

2.3 Juridisk status. Hver part skal straks give den anden part underretning, hvis parten ændrer status som juridisk person, tages under konkurs- eller rekonstruktionsbehandling eller frivillig likvidation.

3.Produkter og reservedele

3.1 Produkter og reservedele. Produkter og reservedele, som Virksomheden sælger og leverer til kunden, er nye og overholder dansk lovgivning ved leveringen. Medmindre andet er eksplicit aftalt, er Leverandørens produkter mv. beregnet til brug i Danmark, og Virksomheden påtager sig intet ansvar for tab eller skade, der kan henføres til brug uden for Danmark.

4.Pris og betaling

4.1 Pris. Prisen for produkter, reservedele og tilknyttede ydelser er anført i ordrebekræftelsen. Alle priser er eksklusive moms, hvor intet andet er anført. De anførte priser omfatter alene de produkter og ydelser, som udtrykkeligt fremgår af ordrebekræftelsen.

4.2 Betaling. Medmindre andet er aftalt, forfalder købesummen til betaling straks ved levering (netto kontant). Ved dellevering af en samlet ordre faktureres delleverancen særskilt, idet forfaldsdagen for delleverancen er det tidspunkt, hvor delleverancen finde sted. Hvis kunden ikke kan modtage leverancen på aftalt leveringstidspunkt, forfalder betaling, som om levering var sket.

4.3 Ejendomsforbehold. Det leverede forbliver Virksomhedens ejendom, indtil købesummen inkl. evt. renter er betalt fuldt ud af kunden. Virksomheden er således i tilfælde af kundens manglende rettidige betaling berettiget til tage det leverede tilbage.

4.4 Sikkerhedsstillelse. Virksomheden er berettiget til når som helst at forlange, at kunden inden for fem (5) arbejdsdage stiller en efter Virksomhedens vurdering betryggende sikkerhed for kundens fulde betalingsforpligtelse og er berettiget til, indtil sådan sikkerhed er stillet at undlade at producere ordren eller holde leverancen tilbage.

5.Forsinket betaling

5.1 Rente. Ved for sen betaling tilskrives rente af det forfaldne beløb på 1% pr. måned fra forfaldstid og til betaling sker. Renter tilskrives månedligt.

5.2 Ophævelse. Hvis kunden undlader at betale en forfalden faktura senest 14 dage efter at have modtaget skriftligt betalingspåkrav, har Virksomheden - i tillæg til de øvrige misligholdelsesbeføjelser og ejendomsforbeholdet - ret til at ophæve ordrer, som endnu ikke er leveret til kunden, eller kræve forudbetaling herfor.

6.Tilbud, ordrer og ordrebekræftelser

6.1 Tilbud. Virksomhedens tilbud er gældende i 30 dage fra den dato, tilbuddet er dateret, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er Virksomheden i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for Virksomheden, medmindre Virksomheden meddeler kunden andet.

6.2 Ordrer. Kunden skal sende ordrer til Virksomheden skriftligt.

6.3 Ordrebekræftelser. Virksomheden sender bekræftelse eller afslag af en ordre til kunden skriftligt. Bekræftelser og afslag af ordrer skal være skriftlige for at binde Virksomheden.Kunden er forpligtet til nøje at kontrollere ordrebekræftelsen.

6.4 Uoverensstemmende vilkår. Hvis Virksomhedens bekræftelse af en ordre ikke stemmer overens med kundens ordre eller Aftalegrundlaget, og kunden ikke ønsker at acceptere de uoverensstemmende vilkår, skal kunden meddele det til Virksomheden skriftligt straks og senest to (2) arbejdsdage efter modtagelse af ordrebekræftelsen. I modsat fald er kunden bundet af ordrebekræftelsen.

7.Levering

7.1 Leveringsbetingelse. Virksomheden leverer alle solgte produkter og reservedele EXW - Ex Works (INCOTERMS), medmindre andet fremgår af ordrebekræftelsen. Påtager Virksomheden sig at forestå levering, sker det CPT – Carrier Paid to (INCOTERMS). Byggepladsleverancer foretages ved tilgængelig og fast vej på byggepladsen og kun til umiddelbar nærhed af vognkant. 

7.2 Leveringstid. Virksomheden tilstræber altid at levere til den tid, der fremgår af Virksomhedens ordrebekræftelse. Anførte leveringstider er omtrentlige og ikke-bindende for Virksomheden, medmindre andet er udtrykkeligt og skriftligt aftalt. Levering inden for syv arbejdsdage fra den i ordrebekræftelsen anførte leveringsdato betragtes under alle omstændigheder som rettidig levering. Virksomheden forbeholder sig ret til at foretage delleverancer.

7.3 Undersøgelse. Kunden skal undersøge alle produkter, reservedele og tilknyttede ydelser ved leveringen. Hvis kunden opdager en fejl eller mangel, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Virksomheden. Hvis en fejl eller mangel, som kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Virksomheden, kan den ikke senere gøres gældende.

7.4 Kundens manglende modtagelse. Tager kunden ikke mod levering, er Virksomheden berettiget til at opmagasinere hos tredjemand for kundens regning og risiko.

7.5 Udskydelse af levering. Udskyder kunden leveringstidspunktet, før levering er forsøgt foretaget, faktureres kunden omkostninger til lagerleje på 0,5 % pr. måned af den samlede købesum. Lagerlejen faktureres månedsvis bagud. Ved kundens udskydelse af leveringstidspunktet mindre end 8 uger før aftalt leveringstid i henhold til ordrebekræftelsen, faktureres kunden a conto 40 % af den samlede købesum på tidspunktet for udskydelsen af overdragelsen.

7.6 Ansvar for forsinkelse. I tilfælde af overskridelse af en aftalt leveringstid med mere end syv (7) arbejdsdage, er kunden, såfremt overskridelsen er til betydelig ulempe for kunden, berettiget til skriftligt over for Virksomheden at kræve levering og fastsætte en ny frist for levering. Fristen, som under ingen omstændigheder må være kortere end fem (5) arbejdsdage, skal være rimelig under hensyntagen til den allerede indtrufne forsinkelse og årsagen hertil. Hvis Virksomheden herefter undlader at foretage rimelige foranstaltninger til at sikre levering inden for den fastsatte frist, er kunden berettiget til at hæve aftalen for så vidt angår den forsinkede leverance og kræve erstatning. Virksomhedens ansvar for forsinkelse er begrænset til fakturaværdien af den forsinkede leverance eller delleverance, medmindre Virksomheden har handlet forsætlige eller groft uagtsomt.    

8.Garanti

8.1 Garanti. Virksomheden garanterer, at fabriksnye produkter og reservedele, der er produceret af Virksomheden, er fri for væsentlige fejl og mangler i design, materialer og udførelse i ​fem (5) år efter leveringen til en slutkunde. For dele, der udskiftes under garanti, udgør garantiperioden 24 måneder fra udskiftningen, dog maksimalt fem (5) år fra oprindelig levering. For handelsvarer, som Leverandøren ikke selv fremstiller (betjenings- og kontrolpaneler), er garantiperioden ligeledes 24 måneder. Vurderingen af, om der foreligger en mangel, sker ud fra de standarder og krav, som var gældende på købstidspunktet, samt den viden, som var alment kendt på dette tidspunkt.

8.2 Undtagelser. Virksomhedens garanti omfatter ikke sliddele og fejl eller mangler, der skyldes: (i) almindelig slitage, (ii) håndtering, opbevaring, installation, brug eller vedligeholdelse i strid med Virksomhedens instruktioner eller god håndværksmæssig praksis, (iii) reparation eller ændring udført af andre end Virksomheden, (iv) ved påvirkning af vejrforhold, sollys eller fugt, (v) anvendelse af inkompatible reservedele eller tilbehørsprodukter, og (vi) andre forhold, som Virksomheden er uden ansvar for. Virksomheden påtager sig intet ansvar for (1) kosmetiske forhold, herunder misfarvninger, farveændring og falmning, (2) uundgåelig og/eller forventelig ældning af produktets ydeevne, herunder tekniske værdier/specifikationer, eller (3) naturligt forekommende variationer i de anvendte materialer. Endelig indestår Virksomheden ikke for (i) produktets elektromagnetiske eller anden emission mv. - uanset om denne måtte kunne have indvirkning på andre genstande – eller (ii) svigt ved produktet som følge af udefrakommende stråling, forudsat produktet er lovligt udformet efter de på produktionstidspunktet gældende standarder.

8.3 Meddelelse. Hvis kunden opdager en fejl eller mangel i garantiperioden, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Virksomheden. Hvis en fejl eller mangel, som kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Virksomheden, kan den ikke senere gøres gældende. Kunden skal give Virksomheden de oplysninger om en meddelt fejl eller mangel, som Virksomheden beder om. Der kan under ingen omstændigheder reklameres efter garantiperiodens udløb, jf. pkt. 8.1.

8.4 Undersøgelse. Inden rimelig tid efter at Virksomheden har modtaget meddelelse fra kunden om en fejl eller mangel og undersøgt kravet, meddeler Virksomheden kunden, om fejlen eller manglen er omfattet af garanti. Kunden skal efter anmodning sende defekte dele til Virksomheden. Kunden bærer omkostningerne ved og risikoen for dele under transport til Virksomheden. Virksomheden bærer omkostningerne ved og risikoen for dele under transport til kunden, hvis fejlen eller manglen er omfattet af garanti.

8.5 Afhjælpning. Inden rimelig tid efter at Virksomheden har afgivet meddelelse til kunden efter pkt. 8.4 om, at en fejl eller mangel er omfattet af garantien, afhjælper Virksomheden fejlen eller manglen ved at: (i) udskifte eller reparere defekte dele, (ii) sende dele til kunden med henblik på kundens egen udskiftning eller reparation, eller (iii) omlevering af nyt og tilsvarende produkt. Alternativt kan Leverandøren refundere købesummen for produktet. Kunden kan ikke kræve erstatning, forholdsmæssigt afslag eller lignende.

8.6 Ophævelse. Hvis Virksomheden undlader at afhjælpe en fejl eller mangel omfattet af garanti inden rimelig tid efter, at Virksomheden har givet meddelelse til kunden efter pkt. 8.4 af årsager, som kunden er uden ansvar for, og fejlen eller manglen ikke er afhjulpet inden en rimelig frist på mindst 20 arbejdsdage, kan kunden ophæve den eller de ordrer, der er berørt af fejlen eller manglen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til Virksomheden. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af fejl eller mangler ved produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser end dem, der udtrykkeligt fremgår af dette pkt. 8.

8.7 Udtømmende garanti. Leverandøren giver ikke garantier eller indeståelser for produkter mv, som går videre end dette pkt. 8. Ansvar i henhold til ikke-præceptiv lovgivning og andre vilkår fraskrives således af Leverandøren.

8.8 Forhold til slutbruger: Leverandøren yder garantien over for kunden. I det omfang, kunden ikke er slutbruger, opfordres kunden til at sikre, at slutbrugeren (f.eks. bygherre) påtager sig tilsvarende forpligtelser til at undersøge produktet, vedligeholde dette samt reklamere over for kunden.

9.Ansvar

9.1 Ansvar. Hver part er ansvarlig for egne handlinger og undladelser efter gældende ret med de begrænsninger, der følger af Aftalegrundlaget.

9.2 Produktansvar. Virksomheden er ansvarlig for produktansvar med hensyn til leverede produkter og reservedele, i det omfang et sådant ansvar følger af ufravigelig lovgivning. Leverandøren fraskriver sig således produktansvar i videst muligt omfang. Kunden skal skadesløsholde Virksomheden, i det omfang Virksomheden måtte ifalde produktansvar herudover.

9.3 Ansvarsbegrænsning. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget kan Virksomhedens ansvar over for kunden ikke samlet overstige det beløb, kunden har betalt for det produkt eller den ydelse, som danner grundlag for ansvaret. Dette gælder dog ikke, hvis Virksomheden har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.

9.4 Indirekte tab. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Virksomheden ikke ansvarlig over for kunden for indirekte tab, herunder tab af produktion, salg, fortjeneste, tid eller goodwill, eller kundens kontraktuelle ansvar over for tredjeparter, medmindre det er forårsaget forsætligt eller groft uagtsomt.

9.5 Force majeure. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Virksomheden ikke ansvarlig over for kunden for manglende opfyldelse af forpligtelser, som kan henhøres til force majeure. Ansvarsfriheden består, så længe force majeure-begivenheden består. Som force majeure anses forhold, der er uden for Virksomhedens kontrol, og som Virksomheden ikke burde have forudset ved aftalens indgåelse. Eksempler på force majeure er usædvanlige naturforhold, krig, terror, brand, oversvømmelse, leverandørsvigt, hærværk og arbejdsstridigheder.

9.6 Egenskaber, kvaliteter eller anvendelighed. Virksomheden bærer intet ansvar for, at produkter kan anvendes som forudsat af kunden eller i øvrigt har bestemte egenskaber, kvaliteter eller anvendelighed, medmindre det udtrykkeligt skriftligt er anført i Aftalegrundlaget. Virksomheden er i alle tilfælde uden ansvar for at indhente godkendelse fra myndigheder eller andre til anvendelsen.

9.7 Beregninger, rådgivning mv. Beregninger og anden rådgivning ydet af Virksomheden er alene vejledende og kan ikke erstatte sædvanlig byggeteknisk rådgivning. Virksomheden påtager sig intet ansvar for skader eller tab, der direkte eller indirekte kan henføres til Virksomhedens rådgivning/beregninger.

10.Immaterielle rettigheder

10.1 Ejendomsret. Den fulde ejendomsret til alle immaterielle rettigheder vedrørende produkter, reservedele og tilknyttede ydelser, tilhører Virksomheden.

10.2 Krænkelse. Hvis leverede produkter eller reservedele krænker tredjeparts immaterielle rettigheder, skal Virksomheden for egen regning: (i) sikre kunden ret til at fortsætte med at bruge de krænkende produkter eller reservedele, (ii) ændre de krænkende produkter eller reservedele, så de ikke længere krænker, (iii) erstatte de krænkende produkter eller reservedele med nogle, der ikke krænker, eller (iv) tilbagekøbe de krænkende produkter eller reservedele til den oprindelige nettokøbspris med fradrag af 20% pr. år siden leveringen. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af produkters, reservedeles eller tilknyttede ydelsers krænkelse af tredjeparts immaterielle rettigheder.

11.Fortrolighed

11.1 Videregivelse og brug. Kunden må ikke viderebringe eller bruge eller sætte andre i stand til at bruge Virksomhedens erhvervshemmeligheder eller andre oplysninger uanset art, som ikke er offentligt tilgængelige.

11.2 Beskyttelse. Kunden må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over Virksomhedens fortrolige oplysninger som beskrevet i pkt. 11.1. Kunden skal omgås og opbevare oplysningerne forsvarligt for at undgå, at de utilsigtet kommer til andres kundskab.

11.3 Varighed. Kundens forpligtelser efter pkt. 11.1-11.2 gælder under parternes samhandel og uden tidsbegrænsning efter samhandlens ophør uanset årsagen til ophøret.

12.Behandling af personhenførbare oplysninger

12.1Behandling og opbevaring. Oplysninger om Kundens navn, e-mail, telefonnummer, mv. benyttes i forbindelse med Kundens bestilling og kommunikation med Kunden.Virksomheden opbevarer oplysningerne så længe, det er nødvendigt for det formål, hvortil oplysningerne behandles. Virksomheden hverken videregiver, sælger eller på anden måde overdrager oplysninger til tredjemand, medmindre kunden har givet accept. Ønsker Kunden oplysninger om, hvilke data der bliver behandlet, at få data slettet eller korrigeret, kan Kunden kontakte virksomheden.  

13.Gældende ret og værneting

13.1 Gældende ret. Parternes samhandel er i alle henseender underlagt dansk ret.

13.2 Værneting. Tvister afgøres efter dansk ret endeligt af Voldgiftsnævnet for Bygge- og Anlægsvirksomhed. Dette udelukker dog ikke, at Virksomheden til håndhævelse af det i punkt 4.3 anførte ejendomsforbehold kan anmode den kompetente almindelige domstol i den retskreds, hvor leverancen befinder sig, om at foranledige Virksomheden indsat i besiddelsen af leverancen. Eventuelt syn og skøn vedrørende Virksomhedens leverancer skal udmeldes i henhold til reglerne i Almindelige Betingelser for Arbejder og Leverancer i Bygge- og Anlægsvirksomhed af 1992 (AB 92), § 45.